Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Glasnost | December 11, 2017

Scroll to top

Top

Marilyn Manson – Masquerade

Maarten Praamstra

Dat Marilyn Manson als zanger/ kunstenaar wordt aangekondigd is niet zo gek. De Amerikaan baarde vooral opzien met zijn (podium)presentatie die consequent werd doorgetrokken in de albums die hij publiceerde. De vraag is dan welke plek zijn aquarellen innemen in zijn oeuvre?

Museumdirecteur Andreas Blühm meldt gelijk tijdens de opening van de expositie in het Groninger Museum dat Manson zijn werk gelijkwaardig is aan de muziek, het is geen hobby die hij ‘er naast’ doet en het valt niet van zijn persoonlijkheid te scheiden. Blühm vergelijkt hem dan ook met Bob Dylan en Paul McCartney die op een vergelijkbaar niveau beide disciplines beheersen.

Een goede kunstenaar dus om een traditie mee te beginnen. Het Groninger Museum wil immers elk jaar tijdens Eurosonic Noorderslag een expositie tonen met werk van en over muzikanten. Volgend jaar zal dat de, inmiddels groots aangekondigde, expositie over David Bowie zijn.

Het werk van Manson boeit in elk geval. Enkele aquarellen zijn geïnspireerd op onopgeloste moordzaken en tonen opengesneden lichamen, grimassen en bloed. Ook de titels werken mee zoals Hello I’m Going To Smash Your Face In en het morbide I’ve Got My Arms Around No One. En dan is er het prachtige schilderij Jonbenét Ramsey As “Sleeping Beauty” II waar je eindeloos naar kan kijken.

Masquerade is nog te zien tot 16 maart.