Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Glasnost | February 18, 2018

Scroll to top

Top

De Stelling: Andreas Blühm vs. Klaas Koetje over het Groninger Museum

De Stelling: Andreas Blühm vs. Klaas Koetje over het Groninger Museum
Willem Goedhart

Het Groninger Museum is de grootste toeristische trekpleister van de stad. Het gebouw bezit een unieke uitstraling, en het afgelopen decennium waren er vele exposities van internationaal gerenomeerde kunstenaars te bewonderen. Met de nieuwe directeur lijkt het ook met de financiën weer de goede kant op te gaan. Toch is er niet louter rede voor een lofzang op het museum. Er lijkt weinig contact te zijn met de Groningse kunstwereld van galeries en andere organisaties. Het Groninger Museum besteedt niet of nauwelijks aandacht aan de hedendaagse kunstenaars uit de stad en regio: hun werk wordt zelden aangekocht of tentoongesteld. Bij zijn aantreden beloofde directeur Andreas Blühm echter een samenwerking aan te gaan met de lokale kunstscene: hoe staat het nu met dat contact? Het roept een onmiskenbare en prangende vraag op: hangen er te weinig hedendaagse Groningse kunstenaars in het museum? Wat is daar de oorzaak van? En komt hier binnenkort verandering in?

In onze nieuwe rubriek DE STELLING discussiëren twee betrokkenen uit de kunstscene over de volgende uitspraak:
“In het Groninger Museum hangen te weinig hedendaagse Groningse kunstenaars.”
Wij legden deze stelling voor aan Andreas Blühm, directeur van het Groninger Museum, en Klaas Koetje, kunstenaar uit de stad en onder meer betrokken bij Galerie Sign. Luister hieronder naar de discussie tussen deze heren over de hedendaagse kunst in Groningen, het contact tussen museum en kunstwereld en de ideale koers voor het Groninger Museum.