Reportage Centri-Fuga – Canto Ostinato – Simeon ten Holt – NNO
Hoe klinkt een fuga in een deeltjesversneller?
Dat moet componist Simeon ten Holt zich afgevraagd hebben, toen hij in de jaren ’70 een bijzondere partituur opstelde. De titel is Centri-Fuga en vereist vier dirigenten, ieder met versnellende metronomen op hun koptelefoon. Ten Holt beschouwde het als “onuitvoerbaar.”
Het NNO niet.
Op 7 februari was de wereldpremière van Centri-Fuga van Simeon ten Holt. Na de pauze werd Ten Holts bekendste werk Canto Ostinato uitgevoerd met vier piano’s.
Bert Donker en Maarten Bronts waren erbij. Ze spraken met schrijver en inleider Arjen Lubach en pianist Jeroen van Veen. Over ritmisch schrijven, ratelende radertjes, kunst die bij je leven gaat horen en iPads met een voetpedaal.
Luister mee:
Werkt de audio niet? Hier is de kale mp3.
Podcast: Embed