Overzicht week #11: ‘Oud & Nieuw’
Aanbevolen muziek voor bij dit artikel.
Once more, with feeling: het tweede Glasnost Weekoverzicht. Een vliegensvlug rondje door de cultuurcentra, kritisch doch rechtvaardig, dit alles voorzien van een kleine knipoog. Met vandaag opvallend veel aandacht voor diverse reboots.
Het weekoverzicht zoals dat te horen was in de uitzending van maandag 14 maart 2016.
Dinsdagavond duikt de Bard uit Stratford weer op in de Stadsschouwburg. In het kader van William Shakespeare’s 400e sterfjaar zijn er nóg meer uitvoeringen en adaptaties te zien van zijn stukken dan normaal het geval is. Ditmaal zal Het Zuidelijk Toneel een hedendaagse versie van Macbeth spelen, een stuk waarin de heksen zijn vervangen door mediatycoons en de titelheld een commandant der strijdkrachten is die gedesïllusioneerd terugkeert uit een roekeloze oorlog. Hoewel ik een liefhebber ben van eigenzinnige adaptaties, klinkt dit als een vrij brave en inspiratieloze interpretatie. Na Hamlet aan boord van een ruimteschip, een high school movie gebaseerd op The Taming of the Shrew, of Macbeth als uitbater van een hamburgertent, met nota bene fuckin’ Christopher Walken, wil het publiek, of in ieder geval ik, méér. Het wachten is dus op een transgender versie van Romeo & Julia met zombies, snapchat en minstens drie Avengers. Tot die tijd zou ik in dit Shakespearejaar wat vaker klassieke versies willen zien, met mannen in vrouwenkleding en archaïsch Engels. Voor de echte liefhebber.
Romeo and Juliet isn’t a love story. It is a 3 day crush between a 13 & 17 year old that got 6 people killed…
Over liefhebbers gesproken, deze week doet het jaarlijkse circus rondom de Matthäus Passion onze stad weer aan. In de Martinikerk zal dirigent Pieter Jan Leusink de bliksem en donder van de heilige Bach doen neerdalen over het hooggeëerd publiek, middels een orkest dat authentieke instrumenten uit de achttiende eeuw hanteert. Wie liever geen houten kont van de kerkbankjes wil krijgen, kan in het weekend naar de uitvoering van het NNO in de Oosterpoort, dat ondersteund wordt door een koor dat twee Grammy Awards op zak heeft. Voor de kermisvariant van Bachs meesterwerk, ofwel het enige kijkcijferkannon van de EO, moet u dit jaar naar Amersfoort, maar dat wil ik niemand aanraden.
Dan een nieuw onderdeel van deze rubriek: de ‘GJP’, wat staat voor de ‘Glasnost Jongeren Protip’. Woensdagavond is er namelijk een gave dansvoorstelling in de Stadsschouwburg, met de complexe titel Complexe des Genres. Dit klinkt inderdaad als het verplichte uitje met je CKV-klas, maar dat is ditmaal bepaald geen straf. De show bevat namelijk een choreografische vrijpartij door dansers die slechts gehuld zijn in spitzen, tutu’s of een onderbroek. Verwacht dus flink wat opschudding, maar ook humor en menselijkheid, dit alles gerelateerd aan de liefde. En alsof dat nog niet genoeg reden is om te gaan, met je CJP-pas of je collegekaart kun je voor slechts 13,75 helemaal met je neus vooraan zitten. Zo is het niet alleen een CKV-les, maar ook heel nuttig voor je proefwerk anatomie. Kijk maar!
Still uit de dansvoorstelling ‘Complexe des Genres’ van de Canadese choreografe Virginie Brunelle.
Nog een nieuw onderdeel van deze rubriek: ‘Moeilijke Muziek door Middelbare Mannen’. Donderdag strijkt het ensemble Mostly Other People Do The Killing neer in het Grand Theatre, een jazzy viertal bestaande uit drums, contrabas, piano en tenorsax. Ik heb de website van het theater er even bij gepakt, en daar wordt de muziek als volgt omschreven: “een ingenieus spel met de clichés van de smooth jazz uit de jaren zeventig en tachtig” en verder “Hardbop opgepimpt met swing en grooves en met onverwachte knipogen, dit keer onder meer naar Braziliaanse ritmen en zelfs souljazz.” Nu vraag ik mij af: hoe klinkt dat in Godsnaam? Wel, ongeveer zo dus. Mocht dit fragment naar meer smaken: er zijn nog kaarten. Verrassend genoeg.
Tenslotte een evenement dat al wél vrijwel is uitverkocht: de musical Grease. In de Martiniplaza kunt u zich maar liefst zevenmaal laten toezingen door onder meer Tim ‘mooi boy’ Douwsma, of Ferry ‘aan de coke’ Doedens, in de rol van Danny ‘Grease Lightning’ Zuko. Leuk feitje: Douwsma en Doedens zijn beiden afkomstig uit Drachten, dus in dat opzicht hebben de heren het nog aardig ver weten te schoppen… Overigens sloeg de schrik mij direct om het hart toen ik de promotiefoto’s van de musical bekeek, want er wordt opnieuw gebruikgemaakt van een auto op het podium. De laatste keer dat dit gebeurde was bij de vorige tienjaarlijkse reboot van Grease, en toen reed Jim ‘Idols’ Bakkum met die auto zo hup pardoes de orkestbak in. Kortom: voor spanning en spektakel, en – laten we eerlijk zijn – een paar gouden pop songs, ben je bij deze musical in goede handen. Tenzij je toevallig in de orkestbak zit, maar dit geheel terzijde.
Tot zover alweer het Glasnost Weekoverzicht. Veel plezier gewenst met al deze schitterende activiteiten, laat ons weten hoe het was, en dan tot volgende week!
Ferry Doedens, supporter van Glasnost.
Podcast: Embed