Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Glasnost | July 19, 2019

Scroll to top

Top

Julian Hanich: “Fritz Lang, in a way, was an expressionist filmmaker, but then he was so much more.”

Julian Hanich: “Fritz Lang, in a way, was an expressionist filmmaker, but then he was so much more.”
Iris Luimstra

Metropolis, Spione, Das Testament des Dr. Mabuse, stuk voor stuk zijn het belangrijke films uit het oevre van Fritz Lang, een grootheid uit de geschiedenis van de cinema. Films zoals deze, historische filmklassiekers, zijn nog maar zelden te zien op het grote doek. Julian Hanich, universitair hoofddocent film bij Kunsten, Cultuur en Media vindt het belangrijk dat dit soort films worden blijven vertoond. Daarom zijn in het Groninger Forum zeven films uit het Fritz Lang retrospectief op het witte doek te zien. We spraken met Hanich, die elke van deze films inleidt, over de film Metropolis, Fritz Lang en het belang van de vertoning van historische filmklassiekers. Wie was Fritz Lang en wat was zijn rol binnen de expressionistische school? Waar kwam zijn titel “The Master of Darkness” vandaan? We praten ook over zijn invloeden, zoals de Jugendstil stroming. Daarnaast komt het belang van de vertoning van historische filmklassiekers (en ook in het algemeen films die ouder zijn dan dertig, veertig jaar) en wat de verhuizing naar het Groninger Forum kan betekenen aan bod.

Luister het fragment hieronder terug (fragment is in het Engels)!